Doorgaan naar hoofdcontent

Studenten struggles




Het studentenleven moet de beste tijd zijn uit je leven. Een tijd waarin plezier, vrije tijd, nieuwe vrienden maken en jezelf leren kennen centraal gaat staan. Ook al is er veel fun en gezelligheid, brengt deze tijd ook struggles met zich mee. Immers wordt je klaar gestoomd voor de grote boze volwassenenwereld van het werken, geld verdienen en andere onplezierigheden als rekeningen betalen, grote beslissingen nemen en op eigen benen staan.

Tijdens mijn studententijd die ik tien jaar geleden afsloot en sinds vier jaar geleden opnieuw gestart ben kan ik beide periodes echt niet met elkaar vergelijken. Het is zo anders namelijk omdat beide niveaus ontzettend uiteenlopen qua lesvorming, inhoud en vakken. Toen volgde ik een MBO opleiding en binnenkort sluit ik mijn HBO opleiding af. Ik kan je vertellen dat ik beide studententijden anders beleefd heb. Tijden mijn HBO opleiding heb ik echt een studententijd gehad. Lol maken, naar verschillende steden voor stages of om te bezoeken, gewoon omdat het kan met een studenten ov, het echte zwoegen voor tentamens en verslagen, janken en heel veel stress.


  • Stress is 1 van de grootste factoren waarmee ik de afgelopen vier jaar te maken heb gehad. Echt hoor want grijzen haren zitten hier en daar op mijn hoofd. 
  • Ontzettend tof om verslagen in te leveren en elke keer te zeggen ''ow ik krijg het toch wel terug, de feedback zie ik wel tegemoet''. Als je eenmaal toch het verslag terugkrijgt, ben je niet blij met de feedback. Ook al weet ik dat de docenten het goed bedoelen om je verder op weg te helpen om jezelf nog beter te ontwikkelen. Het blijft gewoon hartstikke K. Ten eerste de feedback is nooit goed te lezen. Het handschrift is zo AAAA. Ten tweede het levert opnieuw stress op.
  • Planningen maken, hoeveel planningen kan je gemaakt hebben gedurende je studententijd. Heel veel, De helft is vaak niet eens haalbaar. hahaha, Ik ben pas na ongeveer 3,5 jaar er achter gekomen welke planning wel helpt. Een planning met twee of drie doelen per dag.
  • Ow het leren voor een tentamen komt wel en schrijven van een verslag ook. Ik heb nog vier weken de tijd. Uitstellen, uitstellen en uitstellen. Hoe gek het ook klinkt. Voor mij werkt dit wel, hoe dichter de deadline in beeld komt hoe productiever ik word. De druk en stress voel ik wel, maar ik kan mij beter focussen. Klinkt heel stom ook al weet ik dat het eigenlijk niet echt goed is.
  • Geld tekort is ontzettend K. Ook al heb ik een leuke bijbaan ik moet er wel opletten wat er inkomt en wat er uit gaat. Studeren en leven is gewoon duur.
  • Mijn sociale omgeving kan soms niet begrijpen dat ik minder tijd voor ze heb. Er zijn ook mensen die dit gelukkig wel begrijpen hoor. Zelf vind ik dit ook erg vervelend, maar ik moet mij gewoon aan mijn planning houden, want anders ga ik echt janken en schelden. Immers hoef jij niet op de blaren te zitten als je een deadline niet haalt. 
  • Het blijven aan horen ''Jij met je HBO niveau- taal''. Rot toch op, Hallo ik heb immers wel die skills en nu jij. Ik word hier onderhand zo moe van. 


Welke struggles heb jij gekend tijdens je studententijd? 



❤ Annemieke




Reacties