Doorgaan naar hoofdcontent

De Modetrends voor lente en zomer 2011 ABC

Fashion ABC: Spring and Summer 2011





A= A-lijn:
De A-lijn voor kleine jurkjes met jaren '50 en 60 inspiraties komt weer terug. Iets wat we alleen maar toejuigen want deze uiteenlopende vormgeving verbergt vetrolletjes, buikjes en kilo's te veel.

B= (Palazzo) Broeken:
We durven gerust te stellen dat de jurk in de mode van het afgelopen decennium een dominante rol heeft gehad. Het komende seizoen komt de broek terug. Een van de meest opvallende modellen is de palazzo-broek ( flared trousers) die oorspronkelijk eind jaren '60 begin jaren '70 in zwang was. Deze broek heeft een hoge taille en wijd uitlopende pijpen.

C= Cheap Chic:
Mode en economie zijn nauw verbonden. De economische crisis heeft voor een grote omwenteling in het modebeeld gezorgd. Een van de gevolgen van de economische crisis is de zogenaamde cheap chic style, goedkoop mag!
Vandaag de dag hoeft je je H&M tas niet meer te verstoppen. Wie de stijl van creativiteit heeft om met low budget een cheap-chique super outfit te creëren, zal slechts bewondering oogsten.

D= Doorzichtig:
De doorzichtige trend van afgelopen winter zet door. Doorzichtig is in, maar dan wel op een chique stijlvolle manier.
Hot trends: maxi jurken die het silhouet van de benen laten zien en jurken in (transparant) grof kant die worden gedragen met ( niet doorzichtige) bh's en grootmoeders onderbroeken. Topmodellen wagen zichzelf zonder kant zonder bh/back to the seventies.

E= Exotische prints:
Exotische prints, bloemen motieven, tribale designs, abstracte tekeningen. Prints zijn in. Hoe exotischer hoe beter. Vooral lange jurken ( weer helemaal in de mode) zijn super. Dierenprints doen nog steeds mee, maar verliezen hun pole position. Ga voor excentrieke en bijzondere motiefjes die jou aanspreken.

F= Fast Fashion:
Fast fashion (goedkope modeketens met een snelle omlooptijd in de collecties) blijven het stempel op de mode drukken. H&M en Zara zijn bekende voorbeelden. Maar de horizon van winkelketens met betaalbare basics is veel breder. Een paar namen? Topshop(Brits), Uniqlo(Japans) Forever 21(Amerikaans).

G= Girly, Girly:
De economische crisis heeft aan de ene kant geleid tot de herwaardering van basics en klassiekers ( zie letter K) maar aan de andere kant is er ook een hang naar luchtige speelse items. Bekende merken laten zich graag inspireren door cartoons, kiezen meisjesachtige kleuren en designs en gaan voor candy-achtige parfums. Ook candykleuren zijn helemaal hot.

H= Hotpants( en volgens mij niet van handgemaakt):
Hotpants worden de trend van het komende seizoen. Korte broekjes in alle mogelijke uitvoeringen en materialen gaan helemaal ingeburgerd raken. Overdag draag je ze met een blazertje, 'savonds met een sexy top. Hotpants gaan de concurrentie met slim pants en korte rokjes aan.
De H brengt ons bij 'Homemade' of handgemaakt. Veel trendreports voorspellen een grote herwaardering van handgemaakte goederen en verzagen dat we massaal weer naald en draad zouden oppakken. Ik denk echter dat er tegen de fashion fast niet op te naaien valt.

I= Inspirerend:
Het beloofd een inspirerend voorjaar te worden met veel nieuwe looks en trends. Een van de meest inspirerende films is natuurlijk 'Burlesque' met Christina Aguilera. Inspirerend is ook Rihanna's videoclip only girl die de trends van voorjaar 2011 ongetwijfeld zal beïnvloeden. En voor een handjevol inspirerende looks uit Engeland moet je Cheryl Cole's videoclip promise this bekijken.

J= Jeans:
Jeans, denim en spijkergoed. Een evergreen! Niet weg te denken uit het modebeeld. Net als vorig jaar veel gebleekte tinten te zien. De total jeanslook (jeans op jeans) lijkt echter alweer overgewaaid te zijn.

K= Klassiek, kwaliteit en kant:
De economische crisis heeft accenten verlegd, ook in de mode. De trends volgen zich nog steeds razend snel op, maar we hebben minder zin om geld neer te leggen voor trendy items die na drie, vier weken alweer passè zijn. Dit heeft geleid tot een herwaardering van de klassiekers. We investeren liever in iets blijvends: een zwart jurkje, een kokerrok, een klassieke broek en blazer. En als we er wat meer voor uitgeven, dan willen we absoluut...kwaliteit.
* Kant: Grof kant is in de mode, met een lange kanten ( maar zwoel doorzichtige) jurk ben je dit seizoen helemaal in.

L= Logo- Less en Loungerie:
Logo's zijn op hun retour. Showing off is out. Innerwear is outwear. Lingerie als bovenkleding is een verschijnsel dat steeds maar weer in de mode blijft terugkeren. Madonna heeft toendertijd een belangrijke rol bijgespeeld. Verder kun je voor elke stijl kiezen, girly girly, sexy, fetisch, romantisch en dromerig.

M=Mixen:
Mixen is jarenlang een concept. Maar de inhoud ervan verandert in de tijd. In het vorige decennium mixten we om geijkte en vastgeroeste kleding combinaties te doorbreken ( denk aan de introductie van de losse verkoop van bikiníbroekjes en hesjes).  Dit seizoen staat 'mixen' voor het leggen van combinaties op een opmerkelijke , nieuwe en persoonlijke manier. We gaan voor meer individuele en eigen stijl. We combineren nieuwe kledingstukken van jaren geleden. Vintage is weer in. En we vinden materialen ( leer en voile!) en kleuren ( oranje met paars) op een spannende en vernieuwende manier.

N= Neonkleuren en van Natuurlijk;
Neon is het keywoord voor wat betreft de modekleuren. Lime, citroen, giforanje, candyroze, suikerspinroze, plum, smaragdgroen. Weg met de kaneel-, cappuccino-, cacao-en karamelkleuren. Neonkleuren en felle snoepkleuren ( we blijven in de culinaire sfeer) zijn helemaal in.
'Natuurlijk'of 'Naturel'  is een woord dat we dit seizoen zeker gaan horen. Maar laat je er niet door misleiden. Het gaat om geconstrueerde natuurlijkheid. We gaan op zoek naar imperfectie perfectie. De kunst is om mooi en stijlvol voor de dag te komen en tegelijkertijd de indruk te geven dat je daar geen enkele moeite voor gedaan hebt.

O= Oogverblindend en oneindig chic:
Oogverblindend chic zijn de enige woorden die de mood voor lente 2011 omschrijven.
Wat je ook draagt,doe het met stijl en elegantie. Oogverblindend en Oneindig Chic maar nooit over de top.

P= Pink:
Pink is trendy. Rozerood gaat volgens het toonaangevende Pantone color report voor lente 2011 de modekleur worden.

Q= ?

R= Romantisch:
Bloemen, vlinders, insecten, naïeve tekeningen, landschappen, roesjes en strikken. Deze zomer kunnen we een romantische zijlijn in de mode verwachten.
Een soort 'Alice in wonderland feeling' Een hippie mood met een dark ondertoon.

S= Schoenen:
Schoenen de de afgelopen seizoenen steeds belangrijker geworden en lijken zelf een modeaccessoires als de tas van de eerste plaats te hebben verdrongen.
De snel wisselende en vooral ook extreme trend ( van gladiatorsandalen tot Uggs, van enkellaarsjes tot lieslaarzen) houden ons stevig in de ban.
Ook voor het komende seizoen zijn trendy schoenen of laarzen met een uitgesproken look een must.

T= Toekomst:
De afgelopen jaren hebben we bijna alle decennia uit de twintigste eeuw de revue zien passeren.
De modeontwerpers hebben zich laten inspireren door de jaren '50, '60, '70, '80 en '90.
Ook deze zomer knipoogen we naar het verleden maar er is steeds meer een hang naar eigentijdse, vernieuwende en zelf futuristische designs en ontwerpen.

U= Uitersten:
Uitersten en contrasten blijven de mode beheersen. Uiterst lange of uiterst korte rokken.
Hoge hakken of ultraplatte sandalen. Op en top vrouwelijk of juist heel masculien. Ook op het gebied van haar en mak-up zien we uitersten. Superfelle kleuren of pasteltinten. Lang haar of juist hele korte kapsels.

V= Volume:
Volumes en verhoudingen spelen van oudsher een belangrijke rol in de mode. En ze zijn voortdurend in beweging.
Deze zomer zijn de rokken extreem kort of extreem lang. Opvallende volumes zien we onder meer terug bij de broeken ( zie letter B) en rokken ( cirkelrokken komen weer in ).

W=Wit:
Dit seizoen gaan we meer wit dan ooit zien.
Optisch wit, smetteloos wit, oogverblindend wit. Kleed je van top tot teen in het wit ( inclusief je schoenen, je handtas, misschien ook wel je nagellak) voor een trendy look. Witter dan wit.
Het is de trend voor zomer 2011. Op de catwalks voor zomer 2011 wemelde het van het wit ( Calvin Klein, Ermanno Scervino, Dolce and Gabbana, Alexander MCQueen, Alberta Ferretti.

X= X-Factor:
Elke seizoen moeten we het met dit woord doen.

Y= You got it:
De trends volgen zich zo super snel dat we gelukkig weer zelf moeten gaan denken.
Een eigen persoonlijke stijl wordt weer hoog gewaardeerd. Zorg ervoor dat je 'IT' hebt. En daarmee bedoelen we dus niet de IT-BAG. Deze musthave trend uit de 2000's lijkt zo op z'n retour te zijn.
Om te scoren heb je geen Chanel-bag of LV tas meer nodig( maar natuurlijk is het wel leuk als je er eentje hebt).

Z= Zonnehoeden:
Vorig jaar zagen we een terugkeer van de panamahoed, voor mannen en voor vrouwen.
Deze zomer gaat het roer weer om. De slinger slaat van mannelijk weer over tot vrouwelijk.
Zonnehoeden met enorme randen( soms bedekken ze je hele gezicht) zijn in.

Reacties