Doorgaan naar hoofdcontent

Dennis Diem at Mercedez-Benz Fashion Week Amsterdam 2015



Trouble in Paradise

Op zondag 25 januari 2015 showde Dennis Diem zijn nieuwste fall/winter-collectie 2015-2016.
In deze collectie vertelt Dennis Diem het verhaal van Lilith, nog voor Eva de eerste vrouw van Adam. In tegenstelling tot Eva, geschapen uit Adams rib, creĆ«erde God Lilith net als Adam uit aarde. 
Eeuwenlang is Lilith verbeeld als icoon voor feministen, niet van plan onder te doen voor Adam. Met alle gevolgen van dien. Haar rol als verleidster en determinatie om voor zichzelf te kiezen, hebben haar onsterfelijk gemaakt.





De fall/winter-collectie plaatst krachtige elementen en strakke lijnen tegenover vrouwelijkheid en sensualiteit. De silhouetten zijn afwisselend jaren '50-rokken a la de perfecte huisvrouw, tegenover mannenpantalons met wijde pijpen en hoge tailleband en smokingjasjes in zwart en wit. Body's bestaan uit zwart en wit kant inclusief geborduurde bloemen. De cirkelrokken zijn gemaakt van zijde gazar en wollen crepe. Voor de volumineuze avondjurken met croptops in zwart en bloedrood maakte Dennis Diem gebruik van satijn duchesse. Accessoires van dun gehaakte kettingen en bloemen geborduurd uit parelmoerschelpen maken de collectie compleet. De groen iriserende dekschilden van de Thaise juwelenkever zijn key pieces. Deze zijn geborduurd in een patroon van slangenscrubben. Belangrijk voor Dennis Diem is het feit dat deze kevers een natuurlijke dood sterven, waarna zij verzameld worden voor hun dekschilden.





Ik ben voor de tweede keer naar een show van Dennis Diem geweest. Diverse stukken uit zijn vorige collecties heb ik al eens van dichtbij gezien en gevoeld, tijdens de persdagen. Toen vond ik het al bewonderenswaardig en vooral de groene dekschilden. Ik dacht eerst dat het kunstnagels waren!
De nieuwste collectie en vooral de opening vond ik spectaculair, maar ook sprookjesachtig. De combinatie van de kleuren en de stoffen die hij heeft gebruikt, vind ik een prachtig geheel.

Ik wil graag Dennis Diem, Ganbaroo PR PR en MBFWA bedanken, die het mogelijk hebben gemaakt dat ik hierbij aanwezig mocht zijn.

♥ Annemieke


Reacties