Doorgaan naar hoofdcontent

SIS by Spijkers & Spijkers at MBFW Amsterdam 2014



Afgelopen zaterdag 12 juli 2014 presenteerde de zussen Spijkers & Spijkers hun nieuwste S/S 2015 collectie. Ik was voor het eerst bij hun show aanwezig.


‘I shall dance all my life….’


De Spring/Summer 2015 collectie heeft als titel een quote van Josephine Baker “I shall dance all my life...” Deze inspirerende persoonlijkheid die spreekt tot ieders verbeelding is de muze voor deze kleurrijke zomercollectie.

Josephine Baker was de eerste Afro-Amerikaanse vrouw die wereldberoemd werd als entertainer. Ze werd geboren in St. Louis, maar verhuisde naar Frankrijk in 1925. Haar “Danse Sauvage”, welbekend uitgevoerd in een bananen rokje, bracht haar internationale bekendheid. Het succes van Josephine viel samen met de Exposition des Arts Décoratifs (1925). Deze tentoonstelling maakte van de term "Art Deco" een begrip, en zorgde voor grote interesse in niet-westerse kunst, waaronder Afrikaanse kunst. Josephine vertegenwoordigt een belangrijk aspect van deze mode.

In haar latere Parijse shows werd ze vaak op het podium begeleid door haar huisdier cheetah, Chiquita, die was versierd met een diamanten halsband. De cheetah ontsnapte regelmatig, waarna ze in de orkestbak de muzikanten terroriseerde. Dit alles werd door het publiek als een extra element van spanning en sensatie ervaren tijdens de show.

Spijkers en Spijkers-stijlelementen – De heldere grafische belijning en het uitzonderlijke kleurgebruik van Spijkers en Spijkers zijn dit seizoen weer duidelijk aanwezig. De tweeling maakt gebruik van een kleurpallet dat verwijst naar de ‘Danse Sauvage’ met een vleugje Reggae. Vrolijke prints van dansende figuurtjes in bananenrok  worden gecombineerd met gestileerde luipaard prints  tot een smaakvol en exotisch geheel.

Naast de elegante jurken in colour block en luipaard print laat Spijkers en Spijkers ook een sportief beeld zien in zwart en wit van eyelet fleece gecombineerd met casual cotton twill. Sluike doorknoop rokken worden open gedragen zodat deze casual ogen, en zorgen voor een vrolijke zomerse flirt. Het verhaal van de cheetah is verwerkt in humoristische prints voor t-shirts en all-over prints voor de sweat styles die zich makkelijk laten combineren.
Spijkers en Spijkers sloot haar show met zacht goud en silk-lurex mantels en jurken in tijgerprint en met gestileerde art-deco portretten in patchwork. Hiermee wordt de show stijlvol en uitbundig afgesloten.





Ik vond de collectie erg mooi en de prints spraken mij ook erg aan.
Ook had ik een momentje van 'heej die jas/print/stof komt mij erg bekent voor. Bij de H&M zag ik al eens eerder in de winkel deze stof-look-a-like voorbij komen.
Ik had wel moeite met goede foto's nemen, omdat de modellen zo snel liepen. Hierdoor zijn er veel foto's mislukt.
Heeft er iemand tips wat een goede fotocamera is? Ik heb echt een nieuwe nodig voor mijn blog...PLEASE TELL ME :-)



Ik wil Maison-Pr, Fashion Week Amsterdam en SIS by Spijkers en Spijkers bedanken

♥ Annemieke


Reacties