Veilig zonnen.


Voor vele staat zon, zee en strand gelijk aan een droom vakantie. Maar hoe fijn zonnestralen en warmte ook voelen, een overdaad aan zon beschadigd de huid.
Vooral de UV-A en UV-B-stralen kunnen onomkeerbare schade aan de huid veroorzaken. Het gevaarlijke eraan is, dat veel van deze schade, zoals voortijdige huidveroudering, pas na jaren zichtbaar wordt. Gelukkig kun je je huid tegen die onnodige gevolgen met een hele serie eenvoudige maatregelen beschermen.

Als je toch een keer verbrand, wat zo maar kan gebeuren, zijn er verzorgingsproducten beschikbaar met een natuurlijke ingredienten, die eerste hulp kunnen bieden. Wanneer de huid verbrandt, verliest die veel vocht. Daarom moet je niet alleen een vettende, maar juist een vochtinbrengende crème gebruiken. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat de huid veel vocht kan opnemen. Producten met aloë vera en ginko zijn kalmerend voor de huid. In after-sunproducten zit meestal vitamine A, C en E omdat die vrije radicalen binden en huidveroudering door zonnestralen verminderen..


1. Laat de huid voorzichtig wennen aan de zon en voorkom zonnebrand. Smeer je van top tot teen in met een zonnebrandcrème als je gaat zonnen. Voor de meeste Nederlanders is dit minimaal factor 20. Herhaal het insmeren elke twee uur en zeker na het zwemmen.
2. Gebruik ook zonnebrandcrème als je gewoon in de zon gaat wandelen, fietsen, tuinieren.
3. Draag een zonnebril met een goede UV-filter ( check bij de opticien).
4. Vergeet je gezicht, lippen en haren niet. Er zijn speciale gezichtscrèmes, lippenbalsems en haarsprays met UV-filter te koop.
5. Zoek tussen 12.00 uur en 15.00 uur de schaduw op, want dan is de zon op zijn sterkst en vergroot de kans op verbranden.
6. Draag in de volle zon bij voorkeur iets op je hoofd, (petje, hoedje).
7. Draag geen natte kleding in de zon. Natte kleding laat 50 % meer zonlicht door dan droge kleding.
8. Als je graag topless zont, houdt dan rekening met de gevoelige huid van je borsten en gebruik een hogere beschermingsfactor.
9. Ga onmiddelijk uit de zon als je huid begint te prikkelen.
10. Verwen je huid na het zonnen en gebruik een afersun. Het 'blust' de huid en brengt de vochtbalans van de huid weer op peil.
11. Drink veel water: In het zonnetje zweet je veel en het is belangrijk om het vocht in je lichaam in balans te houden. Water is daarnaast hartstikke verkoelend, lekker en gezond. Je huidje zal ervan gaan stralen!
12. Smeer je 30 minuten van tevoren voordat je de zon in gaat in met een zonnebrandcrème.



Verbrandings-
ervaring
BruiningservaringUiterlijke
kenmerken
Huidtype
Verbrandt zeer snel Wordt niet bruin
Zeer lichte huid
Vaak sproeten
Rood of lichtblond haar
Blauwe ogen
1
Verbrandt snel Wordt langzaam
bruin
Lichte huid
Blond haar
Grijze, groene of
lichtbruine ogen
2
Verbrandt niet snel Wordt
gemakkelijk bruin
Licht getinte huid
Donkerblond tot bruin haar
Vrij donkere ogen
3
Verbrandt bijna nooit Bruint zeer goed
Een van nature getinte huid
Donker haar
Donkere ogen
4


Ervaringen met verbranding van lichaamsdelen als schouders en rug zeggen het meest over uw huidtype. Daarna de ervaring met bruin worden. Uiterlijke kenmerken zijn het minst bepalend.
Het kan zijn dat u tussen twee genoemde huidtypes in zit. Neem dan altijd het zeker voor het onzekere.

Zonkrachtgetal
Bij ieder huidtype hoort een zogenoemd 'zonkrachtgetal'. Dit getal hebt u nodig om te kunnen berekenen hoe lang u veilig van de zon kunt genieten.

HuidtypeZonkrachtgetal
1
60
2
100
3
200
4
300


♥ Annemieke

Reacties